W okresie przynależności do Niemiec w Bielawie zamieszkiwały rodziny żydowskie. Wedle spisu z 1925 r. było tu 13 Żydów, a w 1933 – 8.
Początek powojennej społeczności żydowskiej w Bielawie dali byli więźniowie niemieckiego nazistowskiego obozu koncentracyjnego Groß-Rosen (w dzisiejszej Rogoźnicy koło Strzegomia). Na Dolnym Śląsku posiadał on ok. 100 filii, w których więźniowie musieli wykonywać ciężka pracę w fabrykach, zakładach i kamieniołomach. W okresie wojny pojawiło się w Bielawie ok. 3 tys. Żydów, z których ok. 70 osób przetrwało i mieszkało w mieście tuż po wojnie (głównie robotnicy fabryki tkackiej Flecher i Dierig).
Tuż po ogłoszeniu kapitulacji Niemiec powstał komitet żydowski na czele z Szymonem Balickim, obejmujący Bielawę i Dzierżoniów; nosił nazwę „Komitet byłych Żydowskich Więźniów Politycznych na Dolnym Śląsku”. Niebawem liczebność Żydów zaczęła szybko rosnąć wskutek repatriacji z terenów ZSRR. Głównym ośrodkiem osadnictwa żydowskiego w regionie stał się Dzierżoniów, ale istniały też inne skupiska. Na tym tle Bielawa wyróżniała się wielkością – zamieszkało tu blisko 5 tys. Żydów (w Dzierżoniowie ok. 10 tys.). W krótkim okresie w Dzierżoniowie i Bielawie Żydzi stanowili większość mieszkańców.
Początkowo skupisko żydowskie w Bielawie miało być ważnym elementem tworzonego przez władze „osiedla żydowskiego” na Dolnym Śląsku. Tutejszych Żydów starano się ująć w nowy styl życia, zakładający integrację z resztą społeczeństwa oraz zerwanie z historyczną spuścizną. Wprowadzano w życie hasło „produktywizacji ludności żydowskiej”, tj. otwarcia jej na nowe zawody, spoza tradycyjnego kręgu rzemieślniczo-handlowego. Formami wcielania w życie tego postulatu były zwłaszcza spółdzielnie zawodowe. W 1947 r. w Bielawie funkcjonowało ich pięć: „Wspólnota” (odzież), „Naprzód” (buty), „Progres” (budowlana), „Metalowiec” (artykuły metalowe) i „Fabryka Waty” (kołdry). Zarazem jednak – od pogromu w Kielcach w lipcu 1946 r. – trwała swoista erozja życia żydowskiego, której wyrazem stało się pragnienie emigracji, najczęściej organizowanej przez u nielegalną syjonistyczną organizację Bricha. Czasowe zatrzymanie tego procesu nastąpiło dopiero wraz z zamknięciem granic na przełomie 1946 i 1947 roku.
W 1947 r. mieszkało w Bielawie 2889 osób narodowości żydowskiej. Było to wówczas piąte pod względem wielkości skupisko żydowskie na Dolnym Śląsku, ustępujące tylko Wrocławiowi, Dzierżoniowowi, Wałbrzychowi i Legnicy. Wśród instytucji żydowskich działających w Bielawie w drugiej połowie lat 40. XX w. warto wymienić m. in. szkołę podstawową, delegaturę i ambulatorium Towarzystwa Ochrony Zdrowia Ludności Żydowskiej (TOZ), a także placówkę dziecięcą tegoż Towarzystwa, żłobek, dom kultury z kołem dramatycznym, klub sportowy.
Liberalny kurs wobec społeczności żydowskiej zarzucono w 1949 roku. Władze zdelegalizowały wszystkie żydowskie partie i organizacje społeczne, zarazem zezwalając na akcję emigracyjną w latach 1949–1950. Nastąpiła pierwsza z fal masowych wyjazdów, prowadzących do dekompozycji życia żydowskiego w Bielawie. Symbolicznym końcem tego wczesnego okresu powojennego życia żydowskiego w całej Polsce stał się Marzec 1968.
Bibliografia
- Semczyszyn M., Żydowska autonomia? Społeczność żydowska w Polsce w pierwszych latach po II wojnie światowej, [online:] 20.07.2018, http://ohistorie.eu/2018/07/20/zydowska-autonomia-spolecznosc-zydowska-w-polsce-w-pierwszych-latach-po-ii-wojnie-swiatowej/ [dostęp: 26.08.2021].
- Szajda M., Od Bielawy się zaczęło, Chidusz [online:] 01.06.2014, https://chidusz.com/od-bielawy-sie-zaczelo-poczatki-powojennego-zycia-zydowskiego-na-dolnym-slasku/ [dostęp: 26.08.2021].
- Włodarczyk T., Osiedle żydowskie na Dolnym Śląsku w latach 1945–1950, praca magisterka Uniwersytet Wrocławski, Wydział Prawa, Administracji i Ekonomii, Instytut Historii Państwa i Prawa, Zakład Historii Państwa i Prawa Polskiego [online:] 2010, https://www.bibliotekacyfrowa.pl/dlibra/publication/31234/edition/37156/content [dostęp: 26.08.2021].