Kaliski przywilej 1264 – przywilej dla Żydów, wydany 16 sierpnia 1264 r. w Kaliszu przez księcia kaliskiego Bolesława Pobożnego. Oparty na wzorach czeskich i austriackich, brał Żydów w opiekę książęcą, poddawał ich sprawy wyłącznie sądownictwu władcy i wojewody, przyznawał ułatwienia w handlu i działalności kredytowej, szanował odrębność obyczajową. Kaliski przywilej stanowił wzór dla podobnych rozwiązań w wielu księstwach śląskich. W 1334 r. został zatwierdzony przez Kazimierza III Wielkiego i rozciągnięty na całe Królestwo, a książę litewski Witold wzorował na nim swój przywilej dla Żydów litewskich (1388) – w ten sposób kaliski przywilej był podstawą prawodawstwa w sprawach żydowskich aż do końca I Rzeczypospolitej.
My Bolesław z Bożej Łaski Książę Wielkopolski, zawiadamiamy tak współczesnych jak potomnych, do których świadomości dojdzie niniejsze pismo, że naszym Żydom mieszkającym na całym obszarze naszego państwa postanowiliśmy przedstawić ich ustawy i przywileje, które od nas otrzymali, jak to jest zawarte w następującym zestawieniu:
-
Kiedy jest sprawa przeciwko Żydowi, nie może przeciw niemu świadczyć chrześcijanin sam, lecz razem z innym Żydem.
-
Kiedy chrześcijanin pozywa na Żyda o zastaw, Żyd zaś utrzymuje, że żadnego nie wziął, wtedy Żyd przysięgą się uwolni.
-
Kiedy chrześcijanin utrzymuje, że na zastaw od Żyda mniej pieniędzy otrzymał, aniżeli Żyd teraz żąda, Żyd przysięgą dowód złoży.
-
Kiedy Żyd, nie mając świadków, utrzymuje, że chrześcijanin zastaw wypożyczył, chrześcijanin się odprzysięże.
-
Prócz rzeczy kościelnych i krwią zabarwionych wolno Żydom wszystko brać w zastaw.
-
A gdyby zastaw jaki był kradziony, Żyd się odprzysięże, że o kradzieży nie wiedział, a chrześcijanin winien mu kapitał na zastaw ten wypożyczony z procentem zapłacić.
-
Kiedy zastaw chrześcijanina przez ogień lub kradzież u Żyda zginie, Żyd od nalegającego chrześcijanina przysięgą się uwolni.
-
Żydzi w sporach swoich (tj. między sobą) wyłączeni są spod sądów miejskich; zostają pod opieką króla lub wojewody.
-
Za zranienie Żyda słuszna kara i koszta kuracji.
-
Za zabicie Żyda słuszna kara i konfiskata majątku.
-
Za uderzenie Żyda kara zwyczajna w kraju.
-
Żydzi ceł większych od mieszczan nie płacą.
-
Od przewożonych zmarłych nic nie płacą.
-
Chrześcijanin niszczący cmentarz oprócz kary zwyczajnej majątek traci.
-
Rzucający kamieniem na szkołę Żydowską odda wojewodzie dwa funty pieprzu.
-
Gdy Żyd u swojego sędziego ulegnie karze, która się wandel nazywa, zapłaci mu funt pieprzu. (Wandel – wina pieniężna.)
-
Gdy Żyd raz i drugi od swego sędziego zapozwany, nie stawi się, zapłaci karę zwyczajną, gdy się trzeci raz nie stawi, zapłaci karę stosunkowo wyższą.
-
Za zranienie Żyda Żyd płaci karę zwyczajną.
-
Przysięga na dziesięć przykazań nie powinna być Żydowi naznaczoną, tylko o wartość przechodzącą szacunek 50 grzywien srebra, a w mniejszych rzeczach przed szkołą przysięgać będzie.
-
Gdyby dowodów nie było, kto zabił Żyda, my Żydom damy przeciw podejrzanym prawną opiekę.
-
Za gwałt na Żydzie wyrządzony, chrześcijanin będzie karany podług prawa ziemskiego.
-
Sędzia Żydowski żadnej sprawy przed sąd nie wytoczy, jeżeli do tego przez skargę strony spowodowany nie będzie.
-
Gdy chrześcijanin odbierze dany Żydowi zastaw, a procentu nie zapłaci w ciągu miesiąca, przybywa procent od procentu.
-
U Żyda nikt na kwaterze być nie ma.
-
Nie wolno jest Żydom wypożyczać pieniądze na dobra nieruchome.
-
Odwodzenie dziecka Żydowskiego, jako kradzież uważane będzie.
-
Zastaw gdy rok i dzień u Żyda pozostaje, staje się jego własnością.
-
W dnie świąt swoich Żydzi nie mogą być przymuszani do oddawania zastawu.
-
Zastawy od nich gwałtem biorący ściągnie na siebie karę.
-
Nie wolno Żydów oskarżać o używanie krwi chrześcijańskiej.
-
Występki Żydów w ich szkołach sądzone być mają.
-
W jakiej monecie Żyd pożyczał, w takiej żądać może oddania długu z należnym procentem.
-
Konie Żydzi w zastaw tylko we dnie brać mogą.
-
Mincarzom nie wolno chwytać Żydów pod pretekstem, że fałszują pieniądze.
-
W gwałcie nocnym sąsiedzi Żydowi pomoc dać winni pod karą 30 szelągów.
-
Wolno jest Żydom wszystkie towary kupować, chleba i innych żywności dotykać się[1.1].
© Treść hasła pochodzi z serwisów wiedzowych PWN; Encyklopedia PWN, Słowniki języka polskiego i Słowniki obcojęzyczne.
- [1.1] Statut Kaliski księcia Bolesława Pobożnego z roku 1264 iluminowany przez Artura Szyka w latach 1926-1928, Warszawa 2013, ss.10-11.