Helena Czernek

Imię rozmówcy:
Helena
Nazwisko rozmówcy:
Czernek
Badacz:
Joanna Król
Operator:
Przemysław Jaczewski
Sygnatura:
MPOLIN-HM45
Data nagrania:
21 marca 2014
Miejsce nagrania:
Warszawa
Czas trwania nagrania:
0:58:00
Format:
Wideo
Język nagrania:
polski
Prawa autorskie do nagrania:
Muzeum Historii Żydów Polskich POLIN
Projekt:
Żydzi w Polsce

Miejsca powiązane

Biogram rozmówcy

Helena Czernek urodziła się w 1985 roku w Warszawie. Dzieciństwo spędziła w Jędrzejowie pod Kałuszynem, do szkół uczęszczała w Mińsku Mazowieckim. Jej matka – Urszula Grabowska – jest artystką. Helena Czernek poszła w jej ślady i ukończyła studia z zakresu wzornictwa przemysłowego na warszawskiej Akademii Sztuk Pięknych. Studiowała również na Bezalel School of Art w Jerozolimie i na wydziale hebraistyki Uniwersytetu Warszawskiego. Do dnia 7 lutego 2016 r., a więc do dnia podjęcia uchwały o rozwiązaniu stowarzyszenia, była członkiem Żydowskiej Organizacji Młodzieżowej (ŻOOM). Do 2014 roku mieszkała w Moishe House, który jest organizacją zrzeszającą młode osoby pochodzenia żydowskiego. Jest pomysłodawczynią i współwłaścicielką marki „Mi Polin. Z Polski”. W ramach prowadzonej działalności tworzy współczesny żydowski design, przede wszystkim obiekty inspirowane motywami judaizmu lub przeznaczone do wykorzystania w żydowskim domu (mezuzy, świeczniki).

Opis sytuacji rozmowy

Rozmowa przeprowadzona w Moishe House w pokoju Heleny Czernek.

Streszczenie

  1. Idea Moishe House, założyciel Moishe House, działalność tej organizacji, życie w Moishe House na co dzień, Moishe House’y w Europie, finansowanie, wolontariat, wydarzenia Tikkun Olam, goście Moishe House z zagranicy, 0:02:53
  2. Spostrzeżenia rozmówczyni na temat opinii żydowskich środowisk z zagranicy na temat Polski jako miejsca Holokaustu, wyobrażenia Żydów z zagranicy o Polsce, 0:16:04
  3. Wiedza na temat żydowskiego pochodzenia rozmówczyni, wspomnienie Pesach z dzieciństwa, oglądanie zdjęcia z pesachowego sederu z przełomu lat 80. i 90. XX wieku, 0:18:04
  4. Wspomnienie antysemickich żartów w szkole, reakcja kolegów na pochodzenie rozmówczyni, 0:20:10
  5. Zmiana stosunku rozmówczyni do swojego pochodzenia podczas studiów, udział w organizacji ŻOOM, następnie w Taglicie, następnie studia w szkole sztuk pięknych Bezalel w Jerozolimie; podjęcie studiów na hebraistyce UW, decyzja o zamieszkaniu w Moishe House, 0:21:02
  6. Wrażenia z wyjazdu organizowanego w ramach objazdu Taglit, wizyta w Yad Vashem, zbliżanie się do judaizmu, 0:22:49
  7. Osoba dziadka rozmówczyni – ocalałego z Holokaustu; wspomnienie rozmów z dziadkiem na temat wojny i ocalenia jego rodziny, 0:25:15
  8. Postrzeganie rozmówczyni w Izraelu podczas studiów – traktowanie rozmówczyni jako Polki, nie Żydówki; spotkania z osobami, które dokonały aliji do Izraela, ale wróciły do Polski, by tutaj rozwijać swoją tożsamość żydowską, 0:26:54
  9. Obchodzenie świąt żydowskich w domu rodzinnym rozmówczyni, 0:28:25
  10. Obchodzenie świąt żydowskich w Moishe House, 0:31:23
  11. Pochodzenie rodziców rozmówczyni, stosunek ojca rozmówczyni, którzy pochodzi z polskiej rodziny z Podlasia do tożsamości żydowskiej swojej żony i córki, 0:32:53
  12. Tożsamość izraelska rozmówczyni, poszukiwanie własnego miejsca w Izraelu, potem w Polsce; decyzja o kontynuacji życia w Polsce; Polska jako dom, ojczyzna i miejsce realizacji żydowskiej tożsamości rozmówczyni, 0:35:06
  13. Świeckie podejście rozmówczyni do judaizmu, 0:39:18
  14. Podejście rozmówczyni do katolicyzmu w domu rodzinnym, 0:40:27
  15. Uczucie wobec judaizmu ortodoksyjnego i reformowanego; udział w modlitwach w synagodze Ec Chaim; rozważanie konwersji w obrządku reformowanym, 0:41:18
  16. Przedsięwzięcia artystyczne rozmówczyni – opracowanie identyfikacji graficznej i projektu papierowego żonkila do akcji „Żonkile” dla Muzeum Historii Żydów Polskich, wystawa prac autorki dotyczących judaizmu w Krakowie, 0:45:16
  17. Sztuka jako sposób na zrozumienie judaizmu, 0:49:10
  18. Pierwsza wizyta rozmówczyni w byłym obozie zagłady; wspomnienie emocji z Majdanka, własnych reakcji, 0:50:26
  19. Refleksja na temat antysemityzmu w Polsce; osobiste doświadczenia rozmówczyni; stosunek do popularnych w Polsce figurek Żyda z pieniążkiem oraz Marszu Niepodległości organizowanego przez środowiska narodowe w Warszawie, 0:52:07
  20. Pozytywne uczucia rozmówczyni wobec własnej tożsamości żydowskiej, Hawdala jako ulubiony ceremoniał rozmówczyni w judaizmie, 0:58:40
In order to properly print this page, please use dedicated print button.